Olympus E-500 

 

Уникални функции и екстри:

Система 4/3 патент на Olympus, позволяваща използването на телецентрична оптика.

Ултразвуково почистване на матрицата от прах

* Новият процесор TruePicTurbo осигурява чиста, контрастна картина с фини детайли и натурални цветове, както и висока скорост на операциите и непрекъсната серийна снимка до изчерпване лимита на картата.

*  Уникален 2.5" 215000pix  HyperCristal монитор със зрителен ъгъл до 160 градуса и перфектно антирефлексно покритие, осигуряващо добра видимост и при директна слънчева светлина.

* Двоен слот за XD и CF карти.

* Изключително лек и компактен - само 435г.


* 8.0 ефективни мегапиксела (3264х2448)
* 4/3 CCD Kodak
* 49 зоново измерване на светлината и нови режими highlight spot и shadows spot*

* Чувствителност от 100 до 1600ISO
* Серийни снимки 2.5кад/сек до 4 кад в RAW и без лимит в JPEG
* Вградени филтри за черно-бяла фотография
* Скорости на затвора от 60сек до 1/4000 + В
* Автоматичен и ръчен баланс на бялото от 2000 до 14000 К
* Компенсация на експозицията +5/-5 степени
* Автоматични и ръчни насройки на скорост и бленда, приоритет на бленда и скорост
* 15 програмирани режима на работа
* RGB хистограма 
* Контрол на нивата на компресия при JPEG формат
* Формати на запис JPEG, RAW, TIFF
* Вграден RAW конвертор, позволяващ конвертиране на файловете в апарата без използване на компютър
* Поддържа sRGB и Adobe RGB 
* 2.5 инча  TFT-LCD Hyper Crystal  
* Възможност за редакция на снимките във фотоапарата
* Литиево-йонна батерия в комплекта 1500mAh
* Размери 130х95х66
* Тегло 435 грама без батерията

 

1. Ергономия и управление.

Въпреки компактния си размер и малко тегло, Olympus E-500 е един от най-удобните фотоапарати в класа си. Сравнен с останалите DSLR-и в този ценови клас, той предлага най-добра ергономия на тялото, дори и при потребители с по-големи ръце. Единственият достоен съперник в това отношение е Nikon D50. E-500 ляга удобно в ръката, като при това позволява управление на основните функции и настройки само с палеца на дясната ръка. От дясно на 2.5" висококачествен дисплей се намират няколко важни функционални бутона, чрез които се осъществява бърз контрол на основните снимачни параметри  - вид на AF, баланс на бялото, измерване на светлината, промяна на чувствителността(ISO), серийни снимки и самоснимачка, заключване, а чрез бутона ОК се получава достъп и до някои допълнителни настройки - резолюция, цветово пространство, контрол на мощността на светкавицата и др. В ляво се намират бутоните за отваряне на светкавицата, преглед на снимките, изтриване на снимка, основно меню и промяна на статуса на информациония дисплей. В горната част на камерата е разположен стандартния селектор за избор на режимите на снимане( автоматичен, програма, приоритет на бленда, скорост, изцяло ръчен и запаметени настройки - портрет, прйзаж, макро, спорт и нощни снимки), както и един въртящ се селектор, с който се управляват различни настройки . Няма да се спираме с подробности на всички настройки, които предлага богатото меню на камерата и  ще споменем само тези, които са по-необичайни или не се срещат при други апарати в този клас.

Освен стандартните настройки на картината като контраст, острота, наситеност на цветовете, Е-500 дава възможност и за заснемане директно на монохромни изображения, като при това могат да се прилагат софтуерно редица филтри, познати ни от черно-бялата фотография - червен, оранжев, жълт,зелен , чрез които се постигат различни плътности в определени области на черно-бялото изображение. Също така отново от менюто, чрез избор на опция "gradation", можете  да дадете предпочитание за разработка в по-тъмните или по-светлите области на снимката. Контролът на резолюцията и степента на компресия на JPEG файловете е изключително богат и дава възможност на различни комбинации между резолюция и компресия, както и на избор на комбинации на едновременен запис на RAW и JPEG. 

Менюто на камерата предлага богати възможности за обработка на вече заснетото изображение, без да се изпозлва компютър. Цветното изображение може да се запише като нов файл в черно бяло или сепия, да се коригира неприятния ефект "червени очи", да се промени наситеността на цветовете или резолюцията. Олимпус са единствените камери, които предлагат вграден RAW конвертор, чрез който още в самия фотоапарат може да се конвертира RAW файл, като при това се използват повечето настройки, които предлагат стандартните RAW конвертори.

От менюто още се контролират : шумоподтискане, чувствителност, компенсация на експозицията, баланс на бялото, мерене на светлината, настройки на светкавицата и външна светкавица, настройки на АФ , предварително вдигане на огледалото при заснемане на ниски скорости, режим за ултразвуково почистване на матрицата, прекадриране матрицата за отстрянване на дефектни пиксели и др. 

 При преглед на вече заснетата снимка получаваме информация за преекспонираните и недоекспонираните участъци, RGB хистограма, мястото на фокуса, както и за останалите снимачни параметри. Увеличението на заснетия кадър при преглед достига рекордните 14 пъти.

2. Специфични особености на изображението. Всички снимки и сравнения по-долу са направени в реални условия, в каквито най-често се използва тази камера. Накрая ще отделим внимание и за снимки в контролирани условия - студио.

- Шум при различни чувствителности.

Olympus E-500 предлага възможност за включване на шумоподтискане от менюто, но ние няма да използваме тази опция, тъй като изборът на шумоподтискащи програми е твърде голям и е по-добре това да се направи по-късно със специализирана програма. Лично аз препоръчвам хроматичният(цветен) шум да се премахва във Фотошоп 9(CS2). Ето  100% отсечки от кадър, заснет при различна чувствителност без манипулации.От ляво на дясно 100,200,400,800,1600ISO:

След премахване на цветният шум във Фотошоп 9:

И целият кадър при 1600ISO. Кликнете върху снимката, за да придобиете представа приблизително как ще изглежда тази снимка, заснета на 1600ИСО  ако се разпечата във формат 20х30см :

Заключението ми относно нивата на шум при различните чувствителности е, че до 400ISO те са съизмерими с тези на останалите DSLR камери 6-8мп . При 800 и 1600 ,са сравнително по-високи и съответстват на около 1600 и 3200ISO при камери с кроп фактор 1.5-1.6, но при подходяща обработка изображенията са използваеми. 

 

- Хроматични аберации:

Нивата на хроматичните аберации с китовия обектив не са високи и са пренебрежимо малки при реални увеличения до 30х40см. Ето един кадър, от който може да се придобие представа за това. Кликнете върху снимката, за да видите целият кадър в пълен размер.

...и отсечка 100% :

3. На улицата.

Olympus E-500 е една от най-безшумните и безоткатни огледално-рефлексни камери, с които съм снимал. Спусъкът е много чувствителен, аутофокусът е винаги точно там където трябва да бъде и понятия като "фронт" или "бек" фокус са му чужди. В китовия комплект на камерата влизат  обективи 14-45/ 3.5-5.6 и 40-150мм/3.5-4.5 , с които са направени следващите снимки. Кликнете върху снимката, за да я отворите в по-голям размер:

200ISO, 1/160sec, f7.1 , 45mm(90mm приравнено към 35мм филм)

100ISO, 1/160sec , 14mm(28mm приравнено):

- 400ISO, 1/160sec, f4.5, 40mm(80mm прирявнено на 35мм филм) :

 

 - 800ISO, 1/500, f4.5, 150mm(300mm приравнено) :

- 800ISO, 1/250sec, f4.5, 150mm(300mm приравнено):

За "стрийт" фотография чувствителност 800ISO е напълно подходяща. Изображението е с приятен филмов вид и шумът не е дразнещ.

4. Вградени софтуерни филтри за черно-бяла фотография.

При заснемане в режим на монохромни изображения е възможно да се симулират известните ни от филмовата фотография филтри. Те са  червен, оранжев, жълт и зелен. Ето как се променя монохромного изображение в разработката и предаването на полутоновете на лицето  при заснемане на портрет, когато се използва зелен филтър.Първият кадър е без филтър, вторият и третият с включен зелен филтър:

 

 

 

4. Сравнение с Konica-Minolta 5D.

Това е сравнение на двете камери с китови обективи.Зa Olympus E-500 това е 14-45, а за KM 5D 18-70mm. И двата обектива са настроени на приравнено фокусно разстояние 75мм.Блендата е 6.3, 100ISO.

Целият кадър:

Сравнение в JPEG - горният кроп е от Е-500, долният от КМ 5D :

Сравнение в RAW - файловете са  конвертирани в ACR 3.3beta с еднакви настройки:

Мога да кажа, че китовите обективи и на двете камери, се справят учудващо добре за този ценови клас и появата на леко моаре(вижда се в някои букви) е доказателство, че покриват резолюцията на матриците.

 

Очаквайте продължение -  снимки в студио.

 

 

 

 

 

 

Olympus E-500

Още тестове и ревюта на модела :

* DPREVIEW

* OlympusAmerica

* DCRP

* OlympusEuropa